Biografie

Toelichting op het werk

In een klein Frans kerkje is de symmetrische orde van de opgestelde banken verstoord. De banken staan instabiel op ongelijke hoogten. Installatie kunstenaar Marie-Line Kercret heeft de kerkbanken vanaf de vloer onregelmatig opgehoogd met stapels boeken. Het zijn boeken die geschreven zijn door vluchtelingen of over vluchtelingen gaan. Met deze simpele, conceptueel goed doordachte ingreep, is een poëtisch helder werk met een scherpe rand ontstaan. Het werk in de intieme ruimte van de kapel verwijst zonder oordeel naar de hopeloze, uit balans zijnde situatie waarin ontelbare vluchtelingen in deze wereld verkeren.

Kercret haalt haar ideeën voor een werk uit de plek zelf. Ze onderzoekt het specifieke van de plek, vaak in samenhang met de historische context. In eerste instantie lijken de werken speels en grappig, dit komt ook door het materiaalgebruik; kleine plastic figuurtjes, kleurig textiel, popperig hekwerk. Maar in tweede instantie valt haar maatschappelijk geëngageerde visie op. Met het werk worden vragen gesteld over de omgang met natuur, over ethische kwesties of wordt er met het werk verwezen naar onverkwikkelijke historische feiten.

Tussen 2004 en 2008 zaaide Marie-Line bloemen onder 158 linkerramen, voornamelijk van brugwachtershuisjes, langs een kanaal in Bretagne. Tijdens de aanleg van het kanaal rond 1830 kwamen honderden arbeiders om door de barre werkomstandigheden. In 2014 installeerde Marie-Line in het Fine Art Museum, Hô Chi Minh City in Vietnam een bruidstafel voor honden. Een feestelijk gedekte tafel lag vol glitterende accessoires voor honden; gekocht blingbling voor honden uit westerse dierenwinkels en zelf gedecoreerde hondenbakken met nep edelstenen en glanzende hartjes. In dit op het eerste gezicht vrolijke werk werd vlijmscherp de waarde van de hond aan de kaak gesteld in totaal verschillende culturen. De uitersten kwamen samen in een werk. De hond die het dierlijke verliest doordat hij vertroeteld wordt alsof het een mens is en de hond die gegeten wordt en op het menu staat.

Marie-Line Kercret (FR, 1961) woont sinds 1986 in Nederland. Haar tijdelijk plaatsgebonden installatie in opdracht zijn voornamelijk in Nederland en Frankrijk te zien, maar ook in Duitsland, België, Oostenrijk, Roemenië, Polen, Griekenland, Albanië,Thailand en Vietnam.

Elaine Vis – december 2014

 

English - Biography
Marie-Line Kercret’s conceptual work is inspired by our Western culture and responds to social developments. She does not have to look for sources of inspiration for many subjects come to her from everyday life. Environment and history are reoccurring topics. In addition, conversations and literature are precious sources of inspiration. For example, to discover a place or a story from the history. To create a concept, Kercret examines the site specifically. The process of this search - resulting in the concept - is the most important phase of her work. The concept itself may be enough to convey the essence of the work. She dives into all kinds of documentation looking for more information, stories or details. Depending on the project she works on, conversations with people involved are also important part of her working process. Then she converts her feeling and intuition into a visual language, trying to establish layers and connections. If possible, achieving an universal meaning. Her free work, usually installations, approaches the spectator openly, aiming to make him/her think critically about our society.